3designer.ir
وبلاگ تخصصی طراحی مهندسی (solidworks-catia-fluent)

با تشکر از شما علاقمندان به خودرو به خصوص طراحی و مدل سازی خودرو بزودی مطالب جدیدی در سایت قرار میدهم(مدل سازی لامبرگینی-z4)
بخاطر ایجاد سایتی مستقل برای ورود به سایت از آدرس

www.3designer.ir

استفاده نمایید.



 
تاريخ : سه شنبه 19 اردیبهشت1391

درس بیستم

هدف:

1.       تکمیل مدل

شروع کار:

در این درس این مدل را با خالی کردن قسمت هایی نظیر شیشه عقب و جلو، چراغ های عقب و جلو تکمیل خواهیم کرد.

این درس برای شما که تا اینجا روی مدل کار کردید خیلی راحت است. پس توضیح کمتری داده می شود.

برای شروع نمای بالا را نمایان کنید و در نمای پایین یک منحنی برای قسمت شیشه جلو رسم کنید.شکل1

طراحی بدنه خودرو

حال این قسمت را از مدل کم کنید.شکل2

 طراحی خودرو

همین کار را برای شیشه عقب انجام میدهیم.شکل3

طراحی خودرو

نوبت به چراغ جلو میرسد.دو خط منحنی کنار و زیر را با convert  ایجاد کنید و منحنی اصلی را به آن اضافه و قسمت های زیاد را پاک کنید.این پروفیل را از مدل کم کنید.شکل4

طراحی خودرو

برای چراغ عقب به همین شکل انجام دهید.شکل5

 طراحی بدنه خودرو

طراحی خودرو

پایان این مجموعه آموزشی



ارسال توسط مجید
 
تاريخ : سه شنبه 19 اردیبهشت1391

درس نوزدهم

هدف:

1.       شکل دهی به جلوی مدل .

2.       طراحی دستگیره برای درب های کنار.

 

تا اینجا ما توانستیم مدل یک ماشین را به صورت کلی ایجاد کنیم. باید همینجا این نکته را بگم که شاید شما بخواهید کمی شکل یک خودرو را تغییر دهید مانند برامدگی یا تورفتگی بر روی درب موتور یا بر روی درب های کنار، این تغییرات را همیشه بعد از اینکه شکل کلی مدل را ایجاد کردید بر روی مدل ایجاد کنید.

شروع کار:

نمای جلویی را نمایان کنید و مدل را در نمای جلو قرار دهید. یک sketch  جدید ایجاد کنید و پروفیل قسمت کوچک روی سپر جلو را رسم کنید.شکل1

سپس این پروفیل را از مدل کم کنید.

طراحی خودرو

به همین شکل قسمت جلو پنجره را از مدل کم کنید.شکل2

طراحی بدنه خودرو

در ادامه می پردازیم به تکمیل قسمت اول.

یک sketch  جدید در نمای جلو ایجاد کنید. پروفیل اولیه که ایجاد کردید را در این sketch  کپی کنید(convert entities) . شکل3

دوباره یک sketch  جدید در نمای بالا ایجاد کنید و یک منحنی مانند شکل 4 ایجاد کنید.

توسط ترکیب دو منحنی یک پروفیل در فضا ایجاد کنید.(مانند درس های اول)

 ساخت یک خودرو در دنیای مجازی

در ادامه توسط دستور filled surface  این پروفیل جدید را به سطح تبدیل کنید.شکل5

برای اتصال این سطح به مدل اصلی ابتدا توسط 3Dsketc  دو خط در قسمت بالا به این دو سطح متصل می کنیم .شکل6

طراحی خودرو

ادامه کار دو قسمت تقسیم می شود. ابتدا توسط دستور boundary surface  سطح پایین را ایجاد میکنیم و بعد قسمت بالا را.شکل7

طراحی بدنه خودرو

حال باید یک لبه باریک ایجاد کنیم.

این کار را با ایجاد یک 3D sketch  و رسم یک منحنی از دو سمت و همچنین رسم یک بیضی در ابتدای این منحنی و استفاده از دستور swept surface  انجام می دهیم.شکل8

قسمتی بعدی قطعه گردی است که توسط رسم دو دایره و extruded surface  میتوان از سطح مورد نظر به اندازه لازم امتداد داد.شکل9

طراحی بدنه خودرو

بخش2

در این قسمت برای درب کناری یک دستگیره طراحی میکنیم.

برای این کار ابتدا نمای کناری را نمایان کرده. مدل را در نمای چپ قرار دهید و در sketch جدید یک بیضی به اندازه قسمت تو رفتگی دستگیره تصویر ایجاد کنید.

این بیضی را از درب کنار trim  کنید.شکل 1

یک 3dsketch  جدید ایجاد کنید و یک منحنی به دو سر قطر بزرگ متصل کنید و به سمت داخل انحنا دهید.شکل2

توسط filled surface  سطح تو رفتگی را با کمک این منحنی ایجاد کنید. در کادر اول لبه بیضی را انتخاب و در قسمت constraint curves  منحنی را انتخاب کنید. شکل3

طراحی بدنه خودرو

برای ایجاد دستگیره دقت کنید.

ابتدا دو قسمت برخورد دستگیره در دو طرف بیضی را باید در دو sketch  جدا ایجاد کنید.

یعنی یک sketch  جدید در نمای کنار ایجاد کنید لبه بیضی را روی آن convert  کنید و یکی از دو پایه را رسم کنید و بقیه بیضی را trim  کنید. این قسمت را توسط دستور poroject curve  و انتخاب sketch on face  بر روی سطح درب کپی کنید.4

دوباره برای پایه دیگر این مراحل را طی کنید تا به شکل5 برسید.

حال در دو 3dsketch  جدا توسط دو منحنی دو سر دور و نزدیک این دو پایه را متصل کنید و شکل دهید.شکل6

در آخر توسط دستور bundary surface  دستگیره را ایجاد نمایید.شکل7

طراحی خودرو

 

طراحی خودرو

 

پایان درس ۱۹



ارسال توسط مجید
 
تاريخ : جمعه 25 فروردین1391

درس هیجدهم

هدف:

تکمیل قسمت جلوی مدل

از این درس به بعد به تکمیل قسمت جلو می پردازیم.ابتدا سطوح اصلی را ایجاد می کنیم و بعد به جزئیات آن می پردازیم.

از گوشه جلو شروع می کنیم.

بخش1

ابتدا یک 3dsketch ایجاد کنید و در نمای کنار یک منحنی همانند شکل1 رسم کنید (از قید tangent استفاده کنید)

این منحنی را از جلو تنظیم کنید.ok  کنید.

طراحی خودرو

دوباره یک 3dsketch جدید دیگه ایجاد کنید و سر این منحنی را به گوشه گلگیر متصل کنید.(از قید tangent بین لبه گلگیر و منحنی استفاده کنید.)شکل2

حال این قسمت را توسط دستور filled surface به سطح تبدیل کنید.شکل3

 طراحی بدنه خودرو

بخش2

در این قسمت باید جلو پنجره ماشین را مدل کنیم.

یک sketch  در نمای کنار ایجاد کنید.و یک منحنی از سر جلو درب موتور به پایین رسم کنید.شکل1

طراحی بدنه خودرو

در ادامه از گوشه گلگیر توسط یک 3dsketch  یک منحنی رسم کنید و از دو جهت پهلو و جلو آن را تنظیم کنید.(از قید tangent فراموش نشود)شکل2

طراحی خودرو

با ایجاد یک 3dsketch جدید یک منحنی از سر منحنی اول به سر منحنی دوم رسم کنید و از بالا تنظیم کنید.(خط چین راست برای استفاده از tangent فراموش نشود)شکل3

 

طراحی خودرو

برای اینکه فرم جلو پنجره درست بشه باید یک منحنی کمکی از لبه درب موتور به این منحنی رسم کنید (با 3dsketch)و از نمای پهلو و جلو تنظیم کنید. شکل4

حال ابتدا صفحه کمکی را ایجاد کنید و سپس این قسمت را به سطح تبدیل کنید.

 

طراحی بدنه خودرو

بخش3

قسمت آخر این درس مربوط می شود به گوشه ای که خالی مانده است.

یک 3dsketch  جدید ایجاد کنید و یک منحنی از گوشه سپر جلو به لبه باریک گلگیر متصل کنید.قید tangent  را اعمال کنید.

حال توسط دستور filled surface  این قسمت را به سطح تبدیل کنید.

طراحی بدنه خودرو

 

پایان درس ۱۸

 

 



ارسال توسط مجید
 
تاريخ : جمعه 25 فروردین1391

درس 17

هدف:

1.       تکمیل قسمت سپر عقب.

2.       آشنایی با روش طراحی اگزوز.

مطالب جدید:

1.       استفاده از دستور ruled surface  برای لبه دار کردن سطح در جهت دلخواه.   

 

در شروع کار ابتدا یک لبه برای سپری که در درس قبل مدل کردیم  به اندازه 40mm ایجاد می کنیم.به این شکل که یک 3dsketche  جدید ایجاد میکنیم.مدل را چرخانده تا گوشه پایینی سپر نمایان شود توسط دستور line یک خط موازات طول خودرو رسم میکنیم(از تکنیک تغییر نما استفاده کنید) و ok کنید.

سپس دستور Ruled surface  را اجرا کنید.تیک گزینه sweet را بگذارید تا قسمت انتخاب خط نمایان شود.در ادامه ابتدا لبه سطح را انتخاب و سپس خطی که رسم کردید را انتخاب کنید تا به اندازه  40mm ایجاد شود.شکل1

خط کمکی را hiden کنید.

طراحی بدنه خودرو

حال مدل را در نمای کناری قرار دهید و یک sketch  جدید ایجاد کنید. منحنی فرم سپر را رسم کنید برای اطمینان از اتصال سر منحنی با نقطه دلخواه، نوک منحنی و کنج لبه را انتخاب و قید concident را اعمال کنید.شکل2

طراحی خودرو

حال ابن منحنی را extrude کنید و یک سطح کمکی ایجاد کنید.سپس یک 3dsketch  ایجاد کنید و دو لبه پایین را توسط منحنی به یکدیگر متصل کنید.این قسمت را به سطح تبدیل کنید.شکل3

توجه: در هنگام رسم منحنی پایین دقت کنید که نوک لبه جدید را انتخاب کنید.

 آموزش طراحی بدنه خودرو

در ادامه کار می پردازیم به طراحی اگزوز.

ابتدا یک پروفیل همانند شکل 4  با استفاده از یک دایره و چند خط بر روی نمای عقب ایجاد کنید.و این پروفیل را از سپر حذف کنید.

یک 3dsketch ایجاد کنید و از گوشه قسمت بریده شده یک خط در راستای خودرو ایجاد کنید.حال به اندازه 200mm لبه به سمت داخل ایجاد کنید.

بعد از این کار حالت مدل سیمی را از view tools  انتخاب کنید.تا مدل به شکل خطی دیده شود.شکل5

 طراحی بدنه خودرو

 

در نمای کناری یک sketch ایجاد می کنیم و یک خط مایل رسم می کنیم(این خط برای برش قسمت های اضافی لبه است.)شکل6

طراحی خودرو

 

در قسمت بعد مدل را در نمای عقب قرار دهید و دو دایره برای ایجاد اگزود در نمای عقب رسم کنید . با دستور extrude  از قسمت feutures این پروفیل را کمی بیشتر از لبه ای که ایجاد کردید امتداد دهید.شکل7

طراحی

خوب حل باید قسمتی از اگزود که اضافه است را ببریم.برای این کار مدل را در نمای کف قرار می دهیم و یک منحنی همانند شکل8 میکشیم.بعد از نمای کنار یک خط عمود با کمی زاویه ایجاد میکنیم.

طراحی بدنه خودرو در solidworks

بعد از اینکه یک منحنی در نمای بالا و یک خط عمود بر آن را رسم کردیم در دو sketch  جدا حال از دستور sweet surface آنها را به یک سطح تبدیل میکنیم.شکل9

در ادامه با استفاده از دستور cut with surface قسمت اضافه اگزود که توسط این سطح بریده شده را حذف می کنید.شکل10

 برای اتمام کار لبه های اگزود را fillet بزنید.

طراحی خودرو

 

طراحی بدنه خودرو

پایان درس 17



ارسال توسط مجید

درس شانزدهم

هدف:

1.       ایجاد تو رفتگی دیواره صندوق عقب (محل نصب پلاک)

شروع کار:

ما در درسهای قبل سطح اصلی این قسمت را ایجاد کردیم و فقط لازم است قستی از آن را برش دهیم و به شکل لازم سطح مورد نظر را ایجاد کنید.

در نمای عقب یک sketch  جدید ایجاد کنید و همانند شکل 1 چند منحنی رسم کنید و تنظیم کنید.

اون قسمت اضافه از منحنی  را با دستور trim  حذف کنید. حالا این منحنی را با استفاده از trim surface  از سطح مدل برش دهید.شکل2

 آموزش طراحی خودرو

مدل را در نمای چپ قرار دهید یک sketch جدید ایجاد کنید و همانند شکل 3 یک منحنی کوچک ایجاد کنید و آن را extrud  کنید.(سطح کمکی ایجاد کنید.)

حال از لبه داخلی این سطح کمکی یک منحنی به گوشه برش با یک 3dsketch  ایجاد کنید.شکل4

بین محنی و لبه سطح کمکی قید tangent  استفاده کنید.

حال توسط دستور bundary  این سه لبه را به سطح تبدیل کنید.(دو لبه اصلی در  direction1 و لبه سطح کمکی در direction2)

شکل5

طراحی خودرو

خوب سطح کمکی را حذف کنید.

برای ادامه کار به یک منحنی دیگر احتیاج داریم . با ایجاد یک sketch  جدید در نمای کنار و رسم منحنی مانند شکل6 این کار را انجام دهید.

این منحنی را extrud  کنید تا یک سطح کمکی ایجاد شود.شکل7

طراحی بدنه خودرو

حال همانند سطح قبلی دو لبه اصلی را در direction1 و لبه سطح کمکی را در direction2  قرار دهید و سطح ایجاد کنید.

در آخر هم سطح کمکی را حذف کنید.شکل8

طراحی خودرو

 

پایان درس16

 



ارسال توسط مجید