درس 13

هدف

1.       تکمیل قسمت کناری بدنه خودرو(درب ها،صندق عقب،گلگیر عقب و ...)

مطلب جدید

توجه کنید که این درس انجامش خیلی راحت است و اگر درس های قبلی را کامل انجام داده باشید راحت خودتان می توانید انجام دهید. فقط یک تکنیک کوچک برای رسم خط است .

شروع کار

ابتدا از صندق عقب شروع می کنیم. ابتدا یک 3dsketch  جدید ایجاد کنید و توسط منحنی از گوشه لبه بالا صندوق عقب یک منحنی به قسمت باریک سپر متصل کنید.فقط دقت کنید که دقیقا بر روی لبه قسمت باریک کلیک کنید نه بر روی plan  وسط .برای اینکار میتوانید با تغییر زاویه دید راحت انجام دهید.شکل 1

در قسمت بالا از قید tangent  استفاده کنید.شکل 2

طراحی خودرو

حال این قسمت را به سطح تبدیل کنید. دقت کنید که برای انتخاب دو خط بالایی باید از گروه استفاده کنید.یعنی روی یکی از خط ها کلیک راست کرده وگزینه اول selection manager  را انتخاب کنید(زمانی که boundary surface  را اجرائ کرده اید) و خط کناری آن را انتخاب کنید و ok  کنید.

نکته:زمانی که دارید سطح تولید میکنید دقت کنید که خطوطی که امکان تنظیم tangency to face  آن وجود دارد، را در ماکزیمم آن قرار دهید. 

از نمودار درختی قسمت surface bodies  صفحه کمکی را حذف کنید.

توجه کنید که در درس های قبلی تمام این دستورات انجام شده است.

 طراحی خودرو

نوبت به درب های مدل رسید.

ابتدا توسط دوتا3dsketch  جدا از هم دو منحنی مستقیم از لبه بالا به رکاب رسم کنید. در قسمت پایین از قید tangent  استفاده کنید (سطح رکاب را به همراه منحنی انتخاب کنید ) و بالا را کمی به بیرون خم دهید.شکل1و2

حال این خطوط را به سطح تبدیل کنید.در direction1  منحنی اول ،دوم و قوس بیرونی گلگیر جلو و در direction2  خطوط رکاب و لبه بالا (از گروه استفاده شود) را انتخاب کنید.

 

طراحی بدنه خودرو در سالید

در ادامه می پردازیم به تکمیل گلگیر عقب.

ابتدا باید این مرحله از کار را به دو قسمت تقسیم کنید.این کار را با یک 3dsketche  و رسم یک منحنی در وسط انجام می دهیم.شکل1

حال این قسمت را به سطح تبدیل کنید.فقط دقت کنید که اگر قسمتی از انتخابات از منحنی خارج شدن با عمل گرفتن نقاط و کشیدن به سمت منحنی آنها را تصحیح کنید.شکل2

بعد از این مرحله برید سراغ قسمت آخر

در این قسمت همه چیز مهیا است فقط لازم است از یک دستور جدید در surface  استفاده کنید، بنام filed surface .

بعد از اجرای دستور در کادر patch boundary خطوط را وارد کنید و تیک optimize surface  را بردارید و حالت منحنی های سمت بالا را tangent  انتخاب کنید. حتما تیک fix up boundary  را بگذارید.شکل3

طراحی بدنه خودرو

مشاهده می کنید که مدل تقریبا حاضر شده است.

حال از قسمت features دستور mirror را انتخاب کنید.

در قسمت mirror face پلن وسط را انتخاب کنید.و در قسمت bodies to mirror  توسط روش درگ تمام مدل را انتخاب کنید و ok کنید.

 

طراحی خودرو

پایان درس 13