آموزش طراحی بدنه خودرو در solidworks (درس 15)

درس 15

هدف:

1.       شروع مرحله اول از سپر عقب.ایجاد یک لبه باریک برامده برای زیبایی کار.

مطالب جدید:

استفاده از دستور offset surface و تغییر مکان یک سطح.

در این درس قرار است مرحله اول از سپر عقب را مدل کنیم.اما خیلی دقت کنید که در این درس تکنیکهای خاصی انجام می شود که در درسهای آینده خیلی مورد استفاده قرار می گیرند.

قبل از انجام هر کاری ابتدا یک سطح کمکی برای رسم سپر عقب بسازید.در نمای کناری یک sketch  ایجاد کردی و یک منحنی رسم کنید آن را extruded   کنید.در ادامه ما منحنی پایین سپر را با استفاده از تکنیک ترکیب دو منحنی رسم میکنیم.شکل1

طراحی بدنه خودرو

ابتدا مدل را در نمای پشت قرار می دهیم.یک sketch جدید در پلن عقب مدل که برای تصویر عقب ایجاد کرده بودیم ایجاد کرده و یک منحنی رسم می کنیم.(دقت کنید سر وسط منحنی را به گوشه صفحه کمکی که ایجاد کردیم وصل کنید و سر دیگر را به جایی متصل نکنید.شکل2

حالا مدل را کمی بچرخانید و سر منحنی را همراه با گوشه گلگیر را انتخاب کنید و قید coincident  را اعمال کنید و باز از نمای عقب منحنی را تنظیم کنید.شکل3

طراحی خودرو

خوب تا الان یکی از دو منحنی را رسم کردیم.منحنی دوم را بر روی نمای بالا رسم کنید.(همانند درسی که میخواستیم اون قسمت باریک از سپر را رسم کنیم)

ابتدا یک sketch  جدید در نمای بالا ایجاد کنید و سه خط ، لبه گلگیر ، منجنی که رسم کردیم و لبه صفحه کمکی را بر روی این نما convert  کنید.(منحنی مشابه)شکل4

این سه خط را باید به نوع خط چین تبدیل کنید.و یک محنی از لبه خط وسط به لبه خط کناری رسم کنید.یک خط چنین هم برای استفاده از قید tangent رسم کنید و منحنی را تنظیم کنید.شکل5

این دو منحنی را ترکیب کرده و یک منحنی در فضا بسازید.حالا با کمک این منحنی یک سطح ایجاد کنید.bondary surface

شکل6

طراحی خودرو در سالیدورکز

سطح کمکی را حذف کنید.

تا اینجای کار مروری بر درس های قبل بود. کار اصلی از اینجا به بعد است دقت کنید.

یک sketch  جدید بر روی همان پلن عقب ایجاد کنید و مدل را در نمای عقب قرار دهید و یک منحنی مانند شکل 7 رسم کنید اگر تو تنظیم منحنی مشکل داشتید از کلید راست insert spline point  استفاده کنید.

بدون بستن sketch توسط دستور offset entities یک منحنی به فاصله 30 میلیمتر ایجاد کنید.ok  کنید.شکل8

توسط دستور Trim surface   تصویر این منحنی ها را از سپر کم کنید.شکل9

دوباره یک sketch  جدید بر روی همان پلن عقب ایجاد کنید.این بار توسط دستور convert entities منحنی لبه را مشابه سازی کنید.شکل10

توسط دستور offset entities  یک منحنی با فاصله 15mm ایجاد کنید.خوب این نوار باریک را نگه دارید و قسمت وسط را trim کنید.شکل11

در این قسمت از یک دستور جدید برای offset  کردن سطح استفاده میکنیم. قرار است این نوار باریک را به مقدار 10mm به سمت عقب مدل تغییر مکان دهیم.

برای اینکار دستور offset surface  را اجرا کنید و مقدار 10mm  را در قسمت flip offset direction  وارد کنید و ok کنید.شکل12

طراحی خودرو

از قسمت surface bodies  نوار اولی را حذف کنید.با کمی دقت متوجه می شوید که با تغییر مکان این سطح لبه آن مقداری پایین تر از منحنی اصلی قرار گرفته که با ایجاد یک sketch جدید و دستور convert و ساخت یک خط لبه آنرا trim  میکنیم.شکل13

اگر توانستین این قسمت از کار را انجام دهید بریم سراغ ادامه.

یک sketch  در نمای کنار ایجاد کنید و توسط یک منحنی دو کنج دو سطح را به هم وصل کنید و tangent  کنید بعد یک سطح کمکی ایجاد کنید.شکل14

دو سر پایین رو هم وصل کنید و از دو طرف این منحنی را tangent  کنید.

یک سطح بسازید.

طراحی بدنه خودرو

هرچه سعی میکنم توضیحات کمتری بدم نمیشه. در درس های بعدی فقط دستورات و تکنیک های جدید گفته می شود.

اگر جایی نتونستید درست انجام دهید یک مرور به درس های قبل داشته باشید.اگرم بازم نشد در قسمت نظرات بگید تا در صورت لزوم توضیح دهم.

 طراحی خودرو

 پایان درس ۱۵

آموزش طراحی بدنه خودرو در solidworks (درس 14)

درس 14

هدف:

1.       تصحیح شکل ظاهری و آیرودینامیکی قسمت عقب گلگیر عقب.

شروع کار:

توجه: قبل از هر کاری ابتدا از نمودار درختی آخرین پارت که مربوط به mirror  می باشد را پاک کنید.

در این درس می خواهیم آخرین قسمتی که در درس قبل انجام دادیم را کمی فرم بهتر بدهیم. در اصل این درس تکمیل کننده درس قبل است.

مراحل کار آسان است.فقط از دو دستور Trim surface  و boundary surface  استفاده می کنیم.

برای شروع ابتدا یک sketch جدید بر روی نمای کناری ایجاد کنید.و بعد توسط دستورconvert entities  خطوطی که در شکل 1 مشخص است را بر روی نمای کناری شبیه سازی کنید.و در همان sketch  یک line از سر خط بالایی مستقیم به خط پایین متصل کنید.شکل2

آموزش طراحی خودرو

خوب حال دستور Trim  از همین محیط اجرا کرده و تمام خطوط اضافه را حذف کنید و فقط یک چهار ضلعی باقی بماند.

خوب حال قرار است این قسمت از مدل را توسط این چهار ضلعی حذف کنیم.با استفاده از دستور Trim surface  از محیط surface  مانند شکل3 و 4 دو قسمت را انتخاب کرده و حذف می کنیم.

 طراحی خودرو

در ادامه از دو روش میتوانید استفاده کنید.

1.        توسط دستور Filled surface  که در درس قبلی با آن آشنا شدیم .

2.       توسط دستور boundary surface  که آشنایی کامل با آنرا دارید.

من از روش دوم کار را ادامه میدهم.چون میزان tangent  ها را می توانم به دلخواه تنظیم کنم.

برای این کار دستور boundary surface  را اجرا کرده ابتدا دو ضلع کوچکتر را در direction1  انتخاب می کنیم.(توجه شود اضلاعی که در یک راستا هستند باید با دستور selection manager گروه بندی شوند.)

 دو ضلع  بزرگتر را در direction2  انتخاب می کنیم. دقت در اینجا تنظیم میزان tangent  خطوطی که امکان تنظیم آنها وجود دارد را بر عهده خود شما می گذارم چون وابستگی کامل به نحوه رسم منحنی ها و زاویه برخورد آنها با یکدیگر و شکل خم به داخل یا خارج آنها دارد. بعضی مواقع هم نباید این قید را به کار برد.

 

طراحی خودرو

 

پایان درس 14

آموزش طراحی بدنه خودرو در solidworks (درس 13)

درس 13

هدف

1.       تکمیل قسمت کناری بدنه خودرو(درب ها،صندق عقب،گلگیر عقب و ...)

مطلب جدید

توجه کنید که این درس انجامش خیلی راحت است و اگر درس های قبلی را کامل انجام داده باشید راحت خودتان می توانید انجام دهید. فقط یک تکنیک کوچک برای رسم خط است .

شروع کار

ابتدا از صندق عقب شروع می کنیم. ابتدا یک 3dsketch  جدید ایجاد کنید و توسط منحنی از گوشه لبه بالا صندوق عقب یک منحنی به قسمت باریک سپر متصل کنید.فقط دقت کنید که دقیقا بر روی لبه قسمت باریک کلیک کنید نه بر روی plan  وسط .برای اینکار میتوانید با تغییر زاویه دید راحت انجام دهید.شکل 1

در قسمت بالا از قید tangent  استفاده کنید.شکل 2

طراحی خودرو

حال این قسمت را به سطح تبدیل کنید. دقت کنید که برای انتخاب دو خط بالایی باید از گروه استفاده کنید.یعنی روی یکی از خط ها کلیک راست کرده وگزینه اول selection manager  را انتخاب کنید(زمانی که boundary surface  را اجرائ کرده اید) و خط کناری آن را انتخاب کنید و ok  کنید.

نکته:زمانی که دارید سطح تولید میکنید دقت کنید که خطوطی که امکان تنظیم tangency to face  آن وجود دارد، را در ماکزیمم آن قرار دهید. 

از نمودار درختی قسمت surface bodies  صفحه کمکی را حذف کنید.

توجه کنید که در درس های قبلی تمام این دستورات انجام شده است.

 طراحی خودرو

نوبت به درب های مدل رسید.

ابتدا توسط دوتا3dsketch  جدا از هم دو منحنی مستقیم از لبه بالا به رکاب رسم کنید. در قسمت پایین از قید tangent  استفاده کنید (سطح رکاب را به همراه منحنی انتخاب کنید ) و بالا را کمی به بیرون خم دهید.شکل1و2

حال این خطوط را به سطح تبدیل کنید.در direction1  منحنی اول ،دوم و قوس بیرونی گلگیر جلو و در direction2  خطوط رکاب و لبه بالا (از گروه استفاده شود) را انتخاب کنید.

 

طراحی بدنه خودرو در سالید

در ادامه می پردازیم به تکمیل گلگیر عقب.

ابتدا باید این مرحله از کار را به دو قسمت تقسیم کنید.این کار را با یک 3dsketche  و رسم یک منحنی در وسط انجام می دهیم.شکل1

حال این قسمت را به سطح تبدیل کنید.فقط دقت کنید که اگر قسمتی از انتخابات از منحنی خارج شدن با عمل گرفتن نقاط و کشیدن به سمت منحنی آنها را تصحیح کنید.شکل2

بعد از این مرحله برید سراغ قسمت آخر

در این قسمت همه چیز مهیا است فقط لازم است از یک دستور جدید در surface  استفاده کنید، بنام filed surface .

بعد از اجرای دستور در کادر patch boundary خطوط را وارد کنید و تیک optimize surface  را بردارید و حالت منحنی های سمت بالا را tangent  انتخاب کنید. حتما تیک fix up boundary  را بگذارید.شکل3

طراحی بدنه خودرو

مشاهده می کنید که مدل تقریبا حاضر شده است.

حال از قسمت features دستور mirror را انتخاب کنید.

در قسمت mirror face پلن وسط را انتخاب کنید.و در قسمت bodies to mirror  توسط روش درگ تمام مدل را انتخاب کنید و ok کنید.

 

طراحی خودرو

پایان درس 13

آموزش طراحی بدنه خودرو در solidworks (درس 12)

درس 12

هدف:

1.       تکمیل رکاب کناری.

مطلب جدید:

 *******

شروع کار:

ابتدا توسط یک 3dsketch  جدید یک منحنی از گوشه گلگیر جلو به گوشه گلگیر عقب متصل کنید.شکل 2-1

این منحنی را از بالا تنظیم کنید.( کمی به سمت بیرون خمیده باشد)

طراحی بدنه خودرو

خوب حالا در وسط مدل یک plan  جدید بسازید.(موازی با plan  جلو) و سپس  یک sketch  جدید ایجاد  کرده و  بر روی این plan   یک منحنی رسم کنید.شکل 2-2  (با انتخاب نقطه سر خط و منحنی طولی و استفاده از قید pierce  متوانید منحنی کوچک را به منحنی بزرگتر متصل کنید.)

طراحی بدنه خودرو

از دستور boundary surface  استفاده کنید و منحنی های ایجاد شده را به خط تبدیل کنید.

طراحی خودرو در solidworks

پایان درس 12

تصاویر برای طراحی خودرو (pagani zonda) بدون اندازه گذاری




دانلود تصویر