درس نوزدهم

هدف:

1.       شکل دهی به جلوی مدل .

2.       طراحی دستگیره برای درب های کنار.

 

تا اینجا ما توانستیم مدل یک ماشین را به صورت کلی ایجاد کنیم. باید همینجا این نکته را بگم که شاید شما بخواهید کمی شکل یک خودرو را تغییر دهید مانند برامدگی یا تورفتگی بر روی درب موتور یا بر روی درب های کنار، این تغییرات را همیشه بعد از اینکه شکل کلی مدل را ایجاد کردید بر روی مدل ایجاد کنید.

شروع کار:

نمای جلویی را نمایان کنید و مدل را در نمای جلو قرار دهید. یک sketch  جدید ایجاد کنید و پروفیل قسمت کوچک روی سپر جلو را رسم کنید.شکل1

سپس این پروفیل را از مدل کم کنید.

طراحی خودرو

به همین شکل قسمت جلو پنجره را از مدل کم کنید.شکل2

طراحی بدنه خودرو

در ادامه می پردازیم به تکمیل قسمت اول.

یک sketch  جدید در نمای جلو ایجاد کنید. پروفیل اولیه که ایجاد کردید را در این sketch  کپی کنید(convert entities) . شکل3

دوباره یک sketch  جدید در نمای بالا ایجاد کنید و یک منحنی مانند شکل 4 ایجاد کنید.

توسط ترکیب دو منحنی یک پروفیل در فضا ایجاد کنید.(مانند درس های اول)

 ساخت یک خودرو در دنیای مجازی

در ادامه توسط دستور filled surface  این پروفیل جدید را به سطح تبدیل کنید.شکل5

برای اتصال این سطح به مدل اصلی ابتدا توسط 3Dsketc  دو خط در قسمت بالا به این دو سطح متصل می کنیم .شکل6

طراحی خودرو

ادامه کار دو قسمت تقسیم می شود. ابتدا توسط دستور boundary surface  سطح پایین را ایجاد میکنیم و بعد قسمت بالا را.شکل7

طراحی بدنه خودرو

حال باید یک لبه باریک ایجاد کنیم.

این کار را با ایجاد یک 3D sketch  و رسم یک منحنی از دو سمت و همچنین رسم یک بیضی در ابتدای این منحنی و استفاده از دستور swept surface  انجام می دهیم.شکل8

قسمتی بعدی قطعه گردی است که توسط رسم دو دایره و extruded surface  میتوان از سطح مورد نظر به اندازه لازم امتداد داد.شکل9

طراحی بدنه خودرو

بخش2

در این قسمت برای درب کناری یک دستگیره طراحی میکنیم.

برای این کار ابتدا نمای کناری را نمایان کرده. مدل را در نمای چپ قرار دهید و در sketch جدید یک بیضی به اندازه قسمت تو رفتگی دستگیره تصویر ایجاد کنید.

این بیضی را از درب کنار trim  کنید.شکل 1

یک 3dsketch  جدید ایجاد کنید و یک منحنی به دو سر قطر بزرگ متصل کنید و به سمت داخل انحنا دهید.شکل2

توسط filled surface  سطح تو رفتگی را با کمک این منحنی ایجاد کنید. در کادر اول لبه بیضی را انتخاب و در قسمت constraint curves  منحنی را انتخاب کنید. شکل3

طراحی بدنه خودرو

برای ایجاد دستگیره دقت کنید.

ابتدا دو قسمت برخورد دستگیره در دو طرف بیضی را باید در دو sketch  جدا ایجاد کنید.

یعنی یک sketch  جدید در نمای کنار ایجاد کنید لبه بیضی را روی آن convert  کنید و یکی از دو پایه را رسم کنید و بقیه بیضی را trim  کنید. این قسمت را توسط دستور poroject curve  و انتخاب sketch on face  بر روی سطح درب کپی کنید.4

دوباره برای پایه دیگر این مراحل را طی کنید تا به شکل5 برسید.

حال در دو 3dsketch  جدا توسط دو منحنی دو سر دور و نزدیک این دو پایه را متصل کنید و شکل دهید.شکل6

در آخر توسط دستور bundary surface  دستگیره را ایجاد نمایید.شکل7

طراحی خودرو

 

طراحی خودرو

 

پایان درس ۱۹