آموزش طراحی بدنه خودرو در solidworks (درس 19)
درس نوزدهم
هدف:
1. شکل دهی به جلوی مدل .
2. طراحی دستگیره برای درب های کنار.
تا اینجا ما توانستیم مدل یک ماشین را به صورت کلی ایجاد کنیم. باید همینجا این نکته را بگم که شاید شما بخواهید کمی شکل یک خودرو را تغییر دهید مانند برامدگی یا تورفتگی بر روی درب موتور یا بر روی درب های کنار، این تغییرات را همیشه بعد از اینکه شکل کلی مدل را ایجاد کردید بر روی مدل ایجاد کنید.
شروع کار:
نمای جلویی را نمایان کنید و مدل را در نمای جلو قرار دهید. یک sketch جدید ایجاد کنید و پروفیل قسمت کوچک روی سپر جلو را رسم کنید.شکل1
سپس این پروفیل را از مدل کم کنید.

به همین شکل قسمت جلو پنجره را از مدل کم کنید.شکل2

در ادامه می پردازیم به تکمیل قسمت اول.
یک sketch جدید در نمای جلو ایجاد کنید. پروفیل اولیه که ایجاد کردید را در این sketch کپی کنید(convert entities) . شکل3
دوباره یک sketch جدید در نمای بالا ایجاد کنید و یک منحنی مانند شکل 4 ایجاد کنید.
توسط ترکیب دو منحنی یک پروفیل در فضا ایجاد کنید.(مانند درس های اول)

در ادامه توسط دستور filled surface این پروفیل جدید را به سطح تبدیل کنید.شکل5
برای اتصال این سطح به مدل اصلی ابتدا توسط 3Dsketc دو خط در قسمت بالا به این دو سطح متصل می کنیم .شکل6

ادامه کار دو قسمت تقسیم می شود. ابتدا توسط دستور boundary surface سطح پایین را ایجاد میکنیم و بعد قسمت بالا را.شکل7

حال باید یک لبه باریک ایجاد کنیم.
این کار را با ایجاد یک 3D sketch و رسم یک منحنی از دو سمت و همچنین رسم یک بیضی در ابتدای این منحنی و استفاده از دستور swept surface انجام می دهیم.شکل8
قسمتی بعدی قطعه گردی است که توسط رسم دو دایره و extruded surface میتوان از سطح مورد نظر به اندازه لازم امتداد داد.شکل9

بخش2
در این قسمت برای درب کناری یک دستگیره طراحی میکنیم.
برای این کار ابتدا نمای کناری را نمایان کرده. مدل را در نمای چپ قرار دهید و در sketch جدید یک بیضی به اندازه قسمت تو رفتگی دستگیره تصویر ایجاد کنید.
این بیضی را از درب کنار trim کنید.شکل 1
یک 3dsketch جدید ایجاد کنید و یک منحنی به دو سر قطر بزرگ متصل کنید و به سمت داخل انحنا دهید.شکل2
توسط filled surface سطح تو رفتگی را با کمک این منحنی ایجاد کنید. در کادر اول لبه بیضی را انتخاب و در قسمت constraint curves منحنی را انتخاب کنید. شکل3

برای ایجاد دستگیره دقت کنید.
ابتدا دو قسمت برخورد دستگیره در دو طرف بیضی را باید در دو sketch جدا ایجاد کنید.
یعنی یک sketch جدید در نمای کنار ایجاد کنید لبه بیضی را روی آن convert کنید و یکی از دو پایه را رسم کنید و بقیه بیضی را trim کنید. این قسمت را توسط دستور poroject curve و انتخاب sketch on face بر روی سطح درب کپی کنید.4
دوباره برای پایه دیگر این مراحل را طی کنید تا به شکل5 برسید.
حال در دو 3dsketch جدا توسط دو منحنی دو سر دور و نزدیک این دو پایه را متصل کنید و شکل دهید.شکل6
در آخر توسط دستور bundary surface دستگیره را ایجاد نمایید.شکل7


پایان درس ۱۹